Fame is the strangest of things. It is as unpredictable and capricious as the weather, but we believe it to be somehow logical. If there was any logic to fame, this, San Giovanni Battista, and not the Mona Lisa would be the most famous painting in the world. It is Leonardo‘s last painting. It used the same model as the „Gioconda“. A male model for that matter. It has been way more influential, perfecting the chiaroscuro style. Without it Caravaggio and Rembrandt would have been unthinkable. And still, hanging just around the corner from the famous sister, people pass it by without even looking at it.
50 years ago, to the day, “C’era una volta il West” saw the light of day. Since then we know a couple of things about movies we did not know before.
1. Great movies are always considered too long.
2. The greatest Western has been made by an Italian.
3. Dubbing can improve a dialogue. In the German version Harmonica’s last line “Irgendjemand wartet immer.” (Someone is always waiting) sums up the emblematic grandeur of the movie better than the original version.
4. Soundtracks should be seen as an independent art form and done before the shoot.
5. Great movies shouldn’t be compared to books but operas.
6. Operas age better than movies.
When Michael Cohen was still living in Rochester/IL they called him MC. Master of Ceremonies. MC was the guy, everybody wanted to hang with. Life was a party with MC. He knew all the right people moms and dads called the wrong people. The night people. The misfits, dropouts, oddballs, the losers, bohemians, freaks, pimps and drug lords. Life changed when they busted MC and called him Mickey Cohen. Just like the famous gangster. The Jewish gangster. MC didn‘t even know he was Jewish. Half Jewish. Until that day in court. „Ever been to the Holy Land?“ the judge had asked before sending MC to the penitentiary in Marion for seven years.
Like famous Mickey Cohen MC spent his time in jail studying the bible and observing the Sabbath, but unlike famous Mickey Cohen he left the slammer as a different man and did what the judge had said.
„Go back to the Holy Land!“
REPLICA
Can a replica be a piece of art?
Is a replica a replica or is it a counterfeit?
When young Picasso painted this replica (1898) of the famous King Philip IV portrait by Velasquez (1655) he never thought about it ending up in a museum one day.
He didn´t sign it in the name of Velasquez.
He didn´t sign it at all.
What is it then?
It is a great painting.
It is a replica.
It is no counterfeit.
What is it?
ART
Die Apokalypse. Die erste WM ohne Italien zu Lebzeiten. Nicht dass die Squadra Azzurra in den letzten Jahren viel Anlass zur Freude gegeben hätte, aber ein Weltmeisterschaftssommer ohne das masochistische Vergnügen einer Vorrunde made in Italy, ist kein Weltmeisterschaftssommer. Keine Mannschaft der Welt kann die Squadra Azzurra ersetzen. Und da man nicht umbesetzen kann, wird man die grösste aller Fussballopern also ohne den Figaro geben! Als Tifoso der Squadra Azzura, der ich seit meinem zehnten Lebensjahr bin, kommt dieser Tag tatsächlich jener Apokalypse gleich, die Italiens Verbandspräsident Carlo Tavecchio in einem Anflug fehlgeleiteter Motivationsrhetorik im Vorfeld an die Wand gemalt hatte. Tavecchio ist nicht nur ein alter Mann, er ist ein alter, bösartiger Gartenzwerg, der inmitten des heiligen Rasens steht und Unkraut sät. Niemand in Italien kann den Gartenzwerg ausstehen. Niemand will ihn haben. Es war schon immer ein Problem Italiens, alten Männern zu grosse Narrenfreiheit zu gewähren, anstatt sie rechtzeitig ihrer nepotistischen Raffgier zu berauben, die sie im fortgeschrittenen Alter wie ein unheilbares Geschwür befällt. Anstelle von Ta-Vecchio (“il Vecchio” zu deutsch “der Alte”) hätte der smarte Demetrio Albertini das Amt übernehmen können und ein Provinzcoach wie Ventura (zu deutsch “das Schicksal”), den Tavecchio in typisch italienischer Titelmanie dem Fussballvolk als “Maestro di Calcio” verkaufte, hätte wohl niemals auf der Bank der Squadra Azzurra Platz genommen. Aber wie das unter alten Männern so ist. Man gibt seine Stimme den anderen alten Männern. Aber kann wirklich ein alter Mann alleine den italienischen Fussball zu Fall gebracht haben? Hat er nicht. Der Niedergang hatte sich seit einem Jahrzehnt angekündigt und vor den Augen der Welt vollzogen. Und war doch nicht recht begreifbar. Hatte man nicht trotz blamabler WM Vorstellungen im letzten Jahr noch Spanien souverän geschlagen, Belgien 2:0 abgefertigt und den Deutschen hochmütig das Elfmeterschiessen geschenkt? Warum hat am Ende jede Mannschaft der Welt Respekt vor einer Truppe, die gegen Schweden in 180 Minuten kein Tor schiessen kann? Wobei festzuhalten bleibt, dass keine italienische Mannschaft der letzten 2000 Jahre derart humorlos gemauert hätte, wie es die Schweden im Rückspiel getan haben. Aber lassen wir das und riskieren einen Blick in den blauen Abgrund der Squadra Azzurra. Es ist mit dem italienischen Fussball wie mit allem anderen auch. Man muss es lieben, um es zu verstehen. Oder zu hassen. Oder an ihm zu verzweifeln und dann wieder zu lieben. Ja, man kann den italienischen Fussball lieben. Sehr sogar. Es muss an dieser Stelle einmal klar gesagt werden. Nur in Germania hat man ein derart grosses Problem mit dem italienischen Fussball. Überall sonst auf der Welt wird man als Tifoso meist freundlich begrüsst. Forza Italia! Der Fussball lebt eben wie das Leben selbst von Emotionen und wer kann es da ernsthaft aufnehmen mit den Spielern aus dem Opernland. Den Diven. Den Schauspielern, Heulsusen, Schwalbenkönigen und Muttersöhnchen. Grandi Emozioni! Der eigentliche Punkt zum besseren Verständnis italienischer Fussballkultur ist aber ein anderer. Es gibt nun einmal zwei grosse kulturelle Identitäten hüben und drüben der Alpen. Das war auch schon so, als ausser ein paar Atztekenstämmen niemand Fussball spielte. Die Römer hatten Togas, die Germanen Felle, die Toskaner den Wein und die Sachsen das Bier, Arkadien die Dekadenz und Germanien den Fleiss, die Medici bewarfen ihre Künstler mit Geld, während die Fugger sparten und ihren Arbeitern eine eigene Stadt bauten. Nur wer die historische Dimension eines Landes und seiner Kultur versteht, kann dessen Fussballmentalität verstehen.
It's the history, stupid!
Folgt man diesem Ansatz ist es im Grunde ganz einfach, das Wesen des italienischen Fussballs zu verstehen, so wie man ja auch das Wesen der italienischen Oper versteht.
Grandi Emozioni!
Nicht, dass es in Germania keine Emotionen gäbe. Sie sind nur anders, nicht so “grandi”. Man stelle sich vor, Bach würde gegen Verdi Fussball spielen. Oder Fellini gegen Fassbinder, Caravaggio gegen Cranach, Mastroianni gegen Rühmann oder eben Pirlo gegen Matthäus? Aber zurück zur historischen Dimension einer nationalen Fussballmentalität, die in Italien bis heute ihre unverwechselbare Individualität bewahrt hat und nun, wie das Land selbst, daran zu zerbrechen droht. Die italienische Fussballwelt besteht wie die Welt selbst aus vier Elementen. Anders als einige ihrer grossen Kontrahenten im Weltfussball, ob nun Brasilien, Deutschland oder Holland will eine italienische Mannschaft nicht durch ihr Spiel berauschen, sondern durch ihre Cleverness. Im Italienischen sagt man dazu FURBIZIA. Wer nicht den Cosmos dessen versteht, wofür Furbizia steht, wird niemals ein Verständnis für den Calcio Italiano entwickeln. Es ist von allen Elementen das offensichtlichste zum Verständnis italienischer Spielphilosophie. Der geflügelte Satz, wonach man nur so stark spielt wie der Gegner es zulässt wird bei der Squadra Azzurra zum umgekehrten Credo. Man spielt nur so stark wie der Gegner es erfordert. Verschätzt man sich, hat das fatale Folgen. Seit dem letzten WM Titel 2006 hat sich die Squadra ungewöhnlich häufig verschätzt. Gegen die Slowakei, gegen Uruguay und nun gegen die Schweden. Und doch ändert es nichts an der Gewissheit, dass Italiens Fussballer das Prinzip der Furbizia niemals aufgeben werden. Deshalb gewinnt Italien nicht wie der deutsche Mitkonkurrent um Europas Fussballkrone 12:0 gegen Zypern oder 8:0 gegen Saudi Arabien. Wofür? Teutonische Dominanz drückt sich gerne in Zahlen aus, italienische in dem Mass an Furbizia. Das Dominieren ist dem Italiener ohnehin fremd. Er ist einfach gerne der Gewieftere, der Schlauere, der den Gegner studiert bevor er ihn taktisch besiegt, ohne sich dabei körperlich zu verausgaben. Nur aus dem Geist der Furbizia ist zu verstehen, warum im italienischen Fussball nicht ein 4:0, das allgemein als eccessivo, also übertrieben angesehen wird, sondern das schlanke 1:0 das begehrteste aller Risultate ist. Spricht der Laie verächtlich von italienischem Fussball, so redet er vom Catenaccio, der in Italien jedoch nur eine der vielen Strategien ist, ein Fussballspiel aus der DIFESA (Abwehr) heraus zu kontrollieren. Wie auch sonst will man ein Spiel kontrollieren, schliesslich hat auch der italienische Calciatore (Fussballspieler) keine Augen im Rücken. Die Annahme jedoch, man könne die italienische Spielweise auf die Difesa reduzieren, ist schon deshalb falsch, weil die italienischen Mannschaften, anders als beispielsweise die Tedeschi (Deutschen), die Hälfte ihrer vier WM Finalsiege mit zwei Toren Unterschied gewonnen haben. Die Tedeschi hingegen müssen damit leben, dass weniger gutwillige Fussballgelehrte darin einen Makel erkennen, wie er justament von deutscher Seite gerne gegen italienische Mannschaften angeführt wird. War der Sieg überhaupt verdient? Man könnte dies bei den deutschen Finals von 1954, 1974 oder auch 2014 durchaus bestreiten, was nur deutlich machen soll, dass man sich mit Vorurteilen über die italienische Defensive schon rein statistisch auf dünnem Eis bewegt. Viel entscheidender dagegen für das Verständnis der italienischen Defensivkultur ist eben die Kultur. Als man nördlich der Alpen noch offensiv von der Eroberung östlicher Lebensräume träumte, hatten sich die Stiefelbewohner schon längst wieder von ihnen getrennt und sich fortan auf die Verteidigung des überschaubaren Kernlandes mit dem unüberschaubar grossen Kulturerbe besonnen. Warum sollte der Fussball eines Landes anders sein als sein Kulturverständnis? Man verteidigt, was man hat und schaut lieber mal defensiv zurück, anstatt unaufhörlich offensiv den gegnerischen Lebensraum zu avisieren. Mindestens so wichtig wie die Difesa zum Verständnis des italienischen Fussballs aber ist die MAMA. Egal wie sehr die Fratelli ungeachtet ihrer Herkunft aus Nord oder Süd die Hymne schmettern, eine Mannschaft im Sinne einer eingeschworenen Truppe, die sich füreinander aufopfert, wie es deutsche Kommentatoren so gerne beschwören - und dabei vergessen, dass Aufopferung mit Blick auf die deutsche Geschichte nicht unbedingt zu empfehlen ist - wird eine italienische Mannschaft niemals sein. Der italienische Nationalspieler ist ein Söldner im eigenen Land, das er nicht anerkennt. Hier ist der elementare Unterschied zur deutschen Mannschaft. Sie spielt, wenn es darauf ankommt für das Vaterland, während die Squadra Azzurra für den eigenen Ruhm spielt. Also für die Mama. Alle, ob Pirlo oder Meazza, ob Rivera oder Buffon spielen am Ende nicht für ihren Trainer, sondern für ihre Mama. Vielleicht ist das der Schlüssel zu meiner ewigen Liebe zur Squadra Azzurra. Auch ich mache Filme, schreibe Bücher und koche für meine Mama. Das Problem mit der italienischen Mama allerdings ist, dass sie den Figlio auch dann lobt, wenn es nichts zu loben gibt. Er ist schon ein Star, bevor er seinen ersten Fussballschuh anzieht. Dies kann dazu führen, als erwachsener Fussballer unter einer gewissen Realitätsstörung zu leiden, wenn es um die Einschätzung des eigenen Talents geht. Wobei wir beim vierten Element der italienischen Fussballwelt angekommen wären. Dem GENIO. Das italienische Genie erhebt sich nicht aus einer Gruppe ähnlich Talentierter, es schiesst jäh heraus und betört wie alle wahren Genies durch seine Anarchie. So talentiert beispielsweise die junge Generation deutscher Fussballer auch sein mag, so hoch ihr Talentquotient, Genies sehen anders aus. So wie Pirlo oder Totti. Oder Paolo Rossi, der WM Torschützenkönig von 1982, der seine Gegenspieler schon beim Aufwärmen foppte, in dem er so tat, als könne er keine 100 Meter laufen ohne umzufallen. Oder Franco Baresi, der lombardische Libero, der selbst Beckenbauer, den Grössten aller Tedeschi an Lässigkeit noch übertraf. Oder Roberto Baggio, der sechsbeinige Fussballbuddhist, der laut eigener Aussage in seinem früheren Leben eine Ente war, was angesichts seiner eleganten Füsse ebenso verwirrte, wie die Tatsache, dass ausgerechnet die in sich ruhende, reinkarnierte Ente Italiens fünften WM Titel in den Himmel von Pasadena verschoss. Oder Francesco Totti, den selbst der geniale Genieexperte Maradona als “the best player I ever saw” bezeichnete. Oder Alessandro Nesta, der grosse Verteidiger der vierten, goldenen Generation, der schönste Fussballer aller Zeiten, der, um sich nicht in den Dreck werfen zu müssen, einfach immer genau dort stand, wo der Ball hinkam. Oder eben Mario Balotelli, dessen autistisches Genie nur wenige Sekunden seiner gesamten Karriere schmückt und doch gegen die biederen Schweden so schmerzlich vermisst wurde. Womit geklärt wäre, was dem Calcio Italiano anno 2017 fehlt. FURBIZIA und GENIO. Weder die solide DIFESA noch die klagende MAMA vor dem Fernseher konnten die Apokalypse verhindern.
PS. Die Apokalypse steht, so weiss schon das alte Testament, nicht allein für den Weltuntergang, die Apokalypse steht ebenso für eine Zeitenwende. Wohin? Es wird sich zeigen.
Es lebe die Apokalypse!
The day we hoped we'd never see. The 100th day of the new Potus.
No matter how you call him, the Antichrist, Trumputin, Agent Orange or Orange Utan, he's still around.
Like the poor. Still around, trying to understand why they got fooled again. Didn't Orange Utan promise to make them great again, bring their jobs back and fuck the Chinese? Empty promises.
No wonder the poor return to the promises kept.
All you can eat buffets, freebie soda and a car bigger than their living room. God save the Poor!
Even in the land of perpetual communication they do exist. Dead spots. No communication with the rest of the world. The outer world. The other world. Like before. In our analog youth.
One place at a time. Like animals.
The Place: Death Valley.
The Time: March 8/2017, 47 days after the crash of civilization.
Nothing here will ever change, whoever sits in the White House. The whole world could be taken over by Aliens. Or worse. Trump.
It doesn't matter.
If countries were children Italy would be the spoiled old kid on the block! Not what you think. We're not talking about growing up under the Mediterranean sun, surrounded by eternal beauty, nor are we talking about the pervasive principle of Bellezza, the bella figura, the bella way of driving, dressing and dining, we're not even talking about the dolce vita as such.
We are talking about that certain attitude spoiled kids have when suddenly confronted with growing up and having to leave some of it behind.
Italians don´t like that!
Imagine an extraterrestrial looking down at earth trying to make sense of the way humans appoint their leader. They had created a system that gave everyone the right to choose the best among them and wound up with the worst. They called it democracy.
Every year we go to the Palio when we´re around. The Palio is not only one of the most genuinely fascinating events in the world, it is very simply the oldest horse race still on. It is taking place twice a year in the same city which also hosts the oldest bank in the world still on. Siena. The more you think of it, the Palio might just be the perfect metaphor for Italy. It is historic, it is beautiful and nobody knows how it works. Yesterday however was a truly historic day, even for Sienese standards. After winning the first Palio of the year in July, the contrada „La Lupa“ also won the second one in honor of the Madonna Assunta. Il cappotto. The last time this happened was 231 years ago. 1785. The year the first U.S. government gathered in New York City, Napoleon became a lieutenant in the French army and Mozart published his „Haydn Quartets“. This is the true dimension of the Palio.
Everybody's looking 4 the ladder
Everybody wants salvation of the soul
The steps u take are no easy road
(It's not that easy)
But the reward is great
4 Those who want 2 go (I do)
Back in a city completely built and populated by refugees. Tel Aviv. Is there a better role model for the world of today? It seems like everybody is getting in one way or another paranoid about the “refugee problem” which is not a problem but the oldest pattern of the world. Rome, Paris, New York, all built by refugees, without them the world would be a different place. Pretty boring I suppose. In Tel Aviv, that youngest of world metropolises, the refugees at first only came from some parts of the world, then from some more parts of the world and now from all parts of the world. It works. Well, but aren´t they all Jewish? Just another lesson to learn over here. As with “the refugees” there does not exist anything like “the Jews”. They are as different as can be and the idea of a “Jewish look” is probably the oldest form of discrimination around. Just imagine, how people in Oslo perceive it in contrast to people in Cairo or Tel Aviv for that matter. The “Jewish look” is a myth and as such a sad proof of the fact that discrimination is still the origin of most problems we have. Let us stop discriminating people and start looking at them, one by one. A refugee is not the refugee, just as a Jew is not the Jew.
On the 8th of January 1959, his 12th birthday, David Robert Jones opened a strangely looking brown leather case and found a brand new Selmer alto saxophone inside. It was all white with golden keys. His father asked him if he liked it and young David just nodded silently. He would have loved a guitar. He wanted to be an American rock star just like the one on TV who was dancing wild with the guitar hanging around his neck. He only started to like the saxophone when his teacher Ronnie played him a record by some good looking American guy, whose alto saxophone sounded crazy and wonderful like the birds in the sky. David immediately wanted to stop even playing one more note.
I will never be able to play like that.
Nobody will.
What a great name that is, „Art Pepper“, it sounds so cool, almost like a song. I want to have an American name too. Do you think I could call myself David Pepper?
Why?
Because „Jones“ sounds boring.
Rubbish, there are tons of great musicians by that name.
That is the problem!
Listen Dave, first you become a musician then you change your name not the other way around.
Driving around Liverpool in the perennial december rain. Ringo behind the wheel, the fab three looking out the window, blurred images of the town they know so well. When they arrive at the waterfront it is raining so hard they can´t get out of the car. Paul is humming a melody and John starts to sing, „if the rain comes they run and hide their heads, they might as well be dead if the rain comes, if the rain comes...“. We should call ourselves the Rainbirds, George says, whenever it is raining we start singing. Right? It is always raining. Without the rain we wouldn´t even have a band. If the sun was shining the whole day, we had not written a single song. We need the rain. We are not the Beach boys. We are from Liverpool!
When the the Statue of Liberty was given to the United States of America by the French people in 1886, it was officially called „Liberty enlightening the world!“ After the terrifying events of last week that very obviously tried to darken (eclipse) the free world people asked themselves, why France, why Paris?
I guess we tend to forget that after all France still represents the ultimate power of enlightenment, the secular stronghold of the free. No Burqas.
When I took the picture of Lady Liberty back in 1989 the World Trade Center was of course still standing. The picture was taken from the South tower platform. That afternoon nobody was using the tower telescope so I tried it as an additional lens and through it did this picture.
The torch. The ultimate symbol of the free.
Irretrievable.
1957, a small town somewhere along the Bible Belt. Norman Potts a married man of 36 years, having his own house, a wife, two kids and a great love for music steps into his favorite record store to buy some new music to listen to after dinner when his wife Laura is cleaning up the kitchen and the kids are in bed, smoking a cigar like he does every friday evening after a hard week´s work. While Norman is talking to Tony, the local record shop owner about the latest stuff by the likes of Sinatra, Herman and Brubeck he sees this.
NORMAN
What´s that?
TONY
Isn´t she hot? Really nice voice too.
NORMAN
Is she from London?
TONY
No, it´s just the name, all American girl!
NORMAN
Unbelievable.
TONY
Wanna have a listen?
NORMAN
Guess not.
TONY
Come on.
Back home Norman puts the record on and listens all the way through to „Go slow“ when Laura is coming into the living room, „Go slow Baby, ooooh honey, take it easy on the curves...“. She throws Norman an irritated look followed by a shy smile, that Norman returns the same way before they both start to undress in front of the fireplace. What a great record!
Walking down the beach yesterday I was hit by a copy of the Gazzetta dello Sport the most notorious and extravagant of the three daily sports papers in Italy, headline letters saying „Grand´Italia!“ Living in Italy now for a while the Gazzetta strikes me as a perfect metaphor for the country. The day before the Gazzetta had published a slamming report on the state of the „Calcio Italiano“ doomed to perish in the global waves. First of all, the tag line doesn´t say something like „All the news that´s fit to print“ but „Tutto il rosa della vita“ which besides the double meaning of „rosa“ as „squad“ could easily be translated as „the bright side of life“. Thus reading the pink paper is a fantasy, it is not about the news and buzz than about your favorite team but about the inexplicable formula of Italian life as such. Only hours before the Gazzetta had slammed the Italian „calcio“ as mentally crippled doomed to perish in a couple of months. Dolce Vita, the Roman decadence of its origin, the golden abyss, the Italian way of life, reading a slamming report on your favorite player while drinking a black espresso in the morning, riding to work in a red Alfa Romeo or diving into the blue ocean, it is an all Italian fantasy come true.
Now this. Patti Smith is performing her 1975 record „Horses“ in Florence, the city of modern man, or maybe more accurately postmodern man. If they had the word back then they would probably called the renaissance just that. Postmodernism. Modernity reborn. But to play a whole album of music 40 years later of course is more than that, it´s classical music.
As if we hadn´t known it all the time, Divas age badly!
Sophia Loren, my all time favorite Italian Diva (and there are many) has finally done what seems inevitable for Divas to do. She has ruined herself, trying to reach facial immortality. Where there used to be those full, fleshly lips they now look like badly cut slices of ham, the beautiful long, aristocratic nose, gone, the wavy chestnut colored hair faded like a toasted bun, the skin hanging down the sides like some withered lettuce leaves. Poor Sophia!
And who the fuck is Hamburger?
Yesterday we finally opened the new gallery „Il Garage“ in Pari. As I have mentioned before Pari is a most unusual place where I spend some time during the year among roughly 100 „natives“ and a handful expatriates from mostly English speaking countries. The official number of registered inhabitants is 204. Most of them actually came to the vernissage and it was a real pleasure to not only have the art crowd but people from the village come and look at the exhibited works.
One of my all time favorites. Doesn´t the picture convey an image of complete innocence? I guess the people at Fantasy thought about the cover to be a perfect visual analogy to Paul Desmond´s pure sound on the alto saxophone. Of all the cool players that emerged in the 50s on the West Coast Desmond to my ears was the only one really sounding cool or as some critic said, "Paul sounds like a dry Martini“. Just listen to „Sacre Blues“ for the coolest drink in jazz history! Paul Desmond who went on to play with the Dave Brubeck Quartet for more than 25 years never played better than on this record accompanied only by bass, drums and the wonderful mellophone sounds of Don Elliott who at times sounds like a musical incarnation of the elephant on the cover.